verslagen


Zolder Historic Grand Prix

Hattricks voor Moortgat en Van Haelst

Afgelopen weekend stond met de Zolder Historic Grand Prix het Limburgs circuit in het teken van de oudjes. Niet minder dan zes starts kregen we te zien binnen de Belgian Historic Cup die voor de gelegenheid was opgesplitst in Belgian Historic Cup en Belgian Youngtimer Cup. De naam Belgian Youngtimer Cup wordt in theorie niet meer gebruikt sinds de FIA het bouwjaar van de Historics omhoog trok. De Youngtimers van weleer zijn nu de Klassen 3 & 4 binnen de Belgian Historic Cup. Maar gezien de grote interesse heeft men deze voor dit evenement opgesplitst in enerzijds Historic Cup of de Klasse 1 & 2 voor wagens met bouwjaar tem 1981 en anderzijds de Youngtimer Cup voor wagens met een bouwjaar van 1981 tem 1990.

De kwalificaties vielen op zaterdagvoormiddag letterlijk in het water. Bij de Youngtimers was Luc Moortgat in zijn Porsche 964 Cup de snelste schaatser op de gladde ondergrond voor merkgenoten Diederick Ceyssens, Eric Nulens en Pierre-Yves Paque met de tweede Porsche 964 van Real Racing. Deze laatste moest wel de snelste toerisme, de Ford Sierra Cosworth RS500 van Jan Van Elderen voor zich dulden. Blommaert-Van de Kerkhove (BMW), Tom Laureyns (VW Golf), Jasper Dierckx (BMW), John Timmermans (Lancia Delta Integrale) en Bas Van Elderen (BMW) sloten de top 10 af van het 33-koppig startveld. Grote afwezigen in Klasse 3 voor GT wagens waren Damiens en Michiels die hun Porsches op stal lieten en hierdoor hun titelkansen zien weg vallen. In Klasse 4 misten we de supersnelle Peugeot van Erik Bruynoghe die nog op stukken wacht. Ook Thienpont (Mercedes) kwam zijn vierde plaats in Klasse 4 niet verdedigen.

Binnen Klassen 1 & 2 was Gust Van Haelst de rain man bij uitstek en parkeerde zijn Mazda RX2 op de pole voor de BMW 2002 van Klasse 2-leider Floris Fick. Roger Poulet was met zijn Lotus Elan derde en snelste en in Klasse 1 voor FIA gehomologeerde wagens. Hij bleef de Opel Kadett van Jos Laudus en de Lotus Elan van Guy François voor. Kluyskens (Ford), Kowaleski (Ford), Brauneiser (Ford), T’Hoen (Austin Healey) en de Porsche 914/6 van Lacroix sloten de top 10 af voor de start van de eerste van de drie manches. Hier was Fricke in zijn bloedmooie Renault Alpine A110 de grote afwezige.

Voor de startopstelling van race 2 werd naar goede gewoonte de uitslag genomen van de eerste wedstrijd en de top zes omgekeerd. Idem voor race 3 maar dan via de uitslag van race 2..

Luc Moortgat en familie Van Elderen baas bij de Youngtimers

Luc Moortgat was afgelopen weekend de snelste tijdens de drie manches. De Real piloot was afwezig tijdens het eerste treffen in Zandvoort en heeft zodoende reeds zijn drie verplichte schrapresultaten opgesoupeerd. Alleen via deze drie zeges kan hij opnieuw aansluiting krijgen en strijden voor de titel in Klasse 3.

 

 

Het weekend werd ontsierd door een zware crash in de tweede wedstrijd toen de VW Golf van Tom Laureyns en de Porsche van Erik Nulens elkaar tijdens de start raakten. Nulens verloor de controle over zijn wagen en tikte hierdoor de Porsche aan van Diederick Ceyssens die in de muur knalde. Nadien graaide hij in zijn dolle vlucht ook nog eens de Porsche van Pierre-Yves Paque mee die ook zwaar in de muur belandde. Het is zelden dat in de Belgian Historic Cup dergelijke spijtige zaken gebeuren, maar het blijft uiteraard autosport. Erik Nulens was de enige van de drie die zijn wagen nog kon oplappen voor de derde manche van het weekend. Moortgat was dus de grote winnaar van het weekend en deelde zijn podia in Klasse 3 met de andere Porsches van Eric Nulens, Pierre-Yves Paque en Dirk Kuijl.

Net als Luc Moortgat in Klasse 3 was het de familie Van Elderen die de lakens uitdeelde in Klasse 4 voor Toerisme wagens. Met twee zeges van vader Jan in de Ford Sierra Cosworth en een voor zoon Bas in diens supersnelle BMW 325i was de buit mooi verdeeld.

Jan doet de beste zaak in het kampioenschap, terwijl Bas uitviel tijdens de eerste race, maar via een knappe inhaalrace in de tweede wedstrijd de schade kon beperken om dan de derde race winnend af te sluiten.

Leider in de tussenstand van Klasse3, Tom Laureyns kon met zijn VW Golf een tweede en een derde plaats uit de brand slepen, maar de gevolgen van een incident lieten zich voelen in de derde manche waar hij pas als achtste in de Klasse over de meet bolde. Ook schitterende races kregen we te zien in Toerisme van de Lancia Delta Integrale van John Timmermans. De Lancia is bloedsnel maar minder betrouwbaar met twee uitvallers als resultaat. Ook knappe races van de BMW’s van Jasper en Dieter Dierckx en Herbert Blommaert die zich constant manifesteerden in de frontlinie. In Klasse 4 stonden naast winnaars Jan en Bas Van Elderen ook nog Tom Laureyns en Dieter Dierckx op de podia.

Geen maat op Mazda RX2 van Gust Van Haelst bij de Historics

Net als Moortgat bij de Youngtimers was het Gust Van Haelst die een hattrick lukte in de Belgian Historic Cup waarin de Klasse 1 en 2 samen reden. Na zijn forfait door geluidsoverlast in Zandvoort en de motorbreuk in Spa moest Gust Van Haelst aan een serieuze inhaalbeweging werken. En dat deed hij met brio. Hij was de snelste tijdens de kwalificatie in de regen en reed de concurrentie op een hoopje tijdens de drie races. Zelfs een drive through tijdens de derde race kon hem niet stoppen. De startopstelling van de races 2 & 3 waren volgens de uitslag van de vorige race, maar met de top zes die werd omgekeerd. Hierdoor moest Van Healst eenmaal vanop de pole en tweemaal vanuit zesde positie starten. Tijdens de laatste start was de startplaats voor hem leeg omdat Poulet forfait gaf. Volgens de koersdirectie profiteerde hij van de situatie. Hij kreeg een verwittiging, maar Gust interpreteerde de vlag verkeerd en kwam de pitlane binnen. Hij verhuisde naar de vijfde plaats op 20 seconden van leider François in de Lotus Elan. Maar hij reed het gat in geen tijd terug dicht en won ook de laatste race.

De eerste race werd verreden in natte weersomstandigheden. Guy François wist zich achter Van Haelst naar de tweede plaats te wringen in de openingsfase, maar verloor nadien wat terrein en verhuisde naar de vijfde plaats. We kregen een schitterende strijd te zien voor de tweede plaats algemeen tussen de Lotus Elan van Poulet, de BMW 2002 van Fick en de Opel Kadett GTE van Laudus. Floris Fick werd met zijn BMW 2002 naar de kelder van het klassement verwezen na uitsluiting, waardoor zodoende Roger Poulet de derde plaats algemeen pakte voor Guy François die quasi een ganse wedstrijd zijn handen vol had aan de BMW E21 320 van Dimitri Kluyskens.

Ook in race twee van de Belgian Historic Cup was Gust Van Haelst in zijn Mazda RX2 de snelste en won met respectievelijk 46 en 65 seconden voorsprong op de Lotus-duo François en Poulet. Het veld werd volledig uit elkaar geslagen.

 

De top 6 van de eerste race op zaterdag werd omgekeerd voor de startgrid van race 2 en zodoende stond de Ford Escort MK2 van Michel Kowaleski op de pole, geflankeerd door de mooie BMW E21 320 van Dimitri Kluyskens. Guy François kwam zeer goed uit de startblokken en ging als leider de ‘eerste linkse ‘in. Maar Gust Van Haelst kon de Lotus enkele bochten verder naar de tweede plaats verdringen en reed opnieuw weg van de concurrentie.

En zelfs via een vermeende drive through wist Gust Van Haelst zijn derde overwinning op rij te boeken en scoort hij met zijn Mazda RX2 een loepzuivere hattrick in de Belgian Historic Cup. De wankel-rijder verhuisde na zijn passage door de pitlane naar de vijfde plaats op 20 seconden, maar reed het gat vakkundig terug dicht en pakte opnieuw de leiding. Aan de meet had Gust nog acht seconden voorsprong op de Poulidor van het peloton, Guy François. De Gentenaar moest zich wel reppen en had maar 4/10 over op de Opel Kadett van Laudus die de laagste podiumtrede innam.

Tijdens de drie races waren er in Klasse 1 of de FIA gehomologeerde wagens zeges voor Jos Laudus en Guy François, terwijl Roger Poulet en Robert-Jan T’Hoen ook mochten proeven van de champagne. In Klasse 2 mochten ondermeer nog Dimitri Kluyskens, Michel Kowaleski, Xavier Martens en Hans-Gerd Brauneiser mee op het algemene podium naast kannibaal Gust Van Haelst.

Alle uitslagen van afgelopen weekend via

http://raceresults.nu/Results/organisator/2017/evenement/Zolder?race=Historic+Grand+Prix+2017


 

Slijtageslag tijdens Spa Summer Classic

De Belgian Historic Cup maakte afgelopen weekend deel uit van een méér dan geslaagde Spa Summer Classic met ondermeer de Spa 3 Hours en tal van andere competities voor historische wagens. Een kwalificatie en twee races van 30 minuten stonden op menu van de Belgian Historic Cup die na Zandvoort aan zijn twee meeting van het seizoen toe is. François, Brauneiser, Moortgat/Paque en Bas Van Elderen/Timmermans waren de grootste puntenpakkers in hun respectievelijke Klasse 1, 2, 3 & 4. De Klassen 1, 2 & 3,4 startten opnieuw afzonderlijk met een tussenpauze van een halve minuut. 

Maar liefst 65 wagens, waaronder een 12-tal Nederlandse youngtimers maakten zich op voor de kwalificatie waarin Pierre-Yves Paque de snelste chrono realiseerde met de witte Real Porsche 964 Cup. Hij was 6/10 sneller dan teammaat Luc Moortgat met het groene 964-exemplaar uit dezelfde stal. Ook Patrick Michiels bleef met zijn Porsche 964 Cup binnen de seconde voor Jan Van Elderen die met zijn Ford Sierra Cosworth RS500 de snelste chrono draaide in Klasse 4 voor de BMW 325i van zoon Bas. Ceyssens en Van Schuppen realiseerden met hun Porsches de 6de en 8ste  tijd, met daar tussenin de Mazda RX3 van Gust Van Haelst die de snelste chrono realiseerde in Klasse 2 en dus de pole haalde bij de Historics die 30 seconden later van start gingen dan de wagens uit de Klasse 3 & 4. Achter Van Haelst zagen we de Lotus van Guy François en de Alpine A110 van Fricke die als leider in Klasse 1 aan de aftrap kwam. Bjorn Kabergs had er ook moeten tussen staan met de Ford Mustang, maar de BRAXX Racing piloot kwam na een knappe derde chrono niet aan de start wegens gebogen klepveren. Ook Serwy, Geert Dierckx die zonder remmen viel en zwaar van de baan keilde met de Porsche 944, Damiens, Kaufmann en Pieter Dierckx moesten forfait geven tijdens de eerste race.

De snelste trainers van de eerste groep mispakten zich in de start en het was Ceyssens die de kop nam voor Patrick Michiels die nadien het commando overnam toen Ceyssens zijn schakelbak kapot ging. Moortgat moest van het gas door een defect ontluchtingsventiel van de benzinetank, waardoor hij uitgleed over zijn eigen benzine. Naargelang het verbruik van de benzine vorderde, verdween het probleem en kon hij een tegenaanval inzetten. Hij eindigde op een zucht van Michiels, maar werd een plaats achteruit gezet omdat hij een gele vlag negeerde. Ploegmaat Paque werd zodoende tweede voor de Real-rijder, Nulens, Timmermans (winnaar in Klasse 4) en Bas Van Elderen. Jan Van Elderen kreeg problemen met de oliedruk en moest van het gas terwijl Ceyssens, Segers en Tom Laureyns met technische averij naar de kant moesten. Erik Bruynoghe was de revelatie van het weekend door met zijn Peugeot 205 tot en met half koers tussen de Porsches in tweede positie algemeen te toeven na latere winnaar Michiels. De Limburger werd echter achteruit geslagen met problemen aan de benzinedruk en ook tijdens de tweede race zou dit voor problemen zorgen. Gust Van Haelst reed met zijn Mazda RX3 onbedreigd aan de leiding, tot de wankel oliedruk verloor en Gust zijn snelle bolide op de trailer mocht parkeren. De zege in Klasse 2 ging tenslotte naar de Ford Escort van Brauneiser voor de BMW 2002 van Fick en de Ford Escort van Kowaleski. Guy François kon in Klasse 1 zijn Lotus voor Alpina A110 van Fricke en de Opel Kadett van Laudus parkeren. Timmermans was tenslotte de winnaar in Klasse 4 voor zoon en vader Van Elderen.

 

Voor de start van de tweede race op zondag werd bij de twee startopstellingen de top 6 van race 1 omgekeerd, waardoor in het eerste peloton Bas Van Elderen met zijn BMW op de pole stond met naast hem de Lancia van Timmermans. Nulens, Moortgat, Paque en Michiels maakten de eerste drie startrijen compleet.

De Austin Healy Visser en de Opel Kadett van Laudus bemanden de eerste startgrid van het tweede peloton voor Koh, Brauneiser, Fricke, François en de rest van het veld.

Ditmaal kwamen de Real rijders Luc Moortgat en Pierre-Yves Paque goed uit de startblokken en het duo werd pas na de eindmeet door de concurrentie terug gezien. Patrick Michiels had na zijn overwinning een dag eerder duidelijk een off day en werd zelfs van het podium geduwd door Nulens die een knappe race reed. De problemen voor Jan Van Elderen en Erik Bruynoghe waren in hun strijd voor de vierde plaats nog niet van de baan en beiden moesten Bas Van Elderen, Timmermans en Kuyl, die de derde Real-Porsche bemande laten gaan. François en Fricke vonden elkaar terug voor een robbertje tussen de Lotus Elan en de Renault Alpine A110 en het was opnieuw François die aan het langste einde trok en dus twee zeges op rij boekte in Klasse 1. Brauneiser had met zijn Ford Escort na de opgave van Van Haelst amper concurrentie in Klasse 2, maar voor het zilver was het wel spannend tot de meet tussen de BMW 2002 van Fick en Escort MK2 van Kowaleski.

Fricke blijft voorlopig aan de leiding in Klasse 1 voor Visser en François. Maar eens rekening houdende met de drie verplichte schrapresultaten beschikt Gentenaar François over de beste papieren. In Klasse 2 is het een spannende bedoening tussen Fick, Kowaleski en de man van de regelmaat, Guy De Baer met de immer mooie Ford GT40. Door het feit dat Moortgat, Paque en Michiels de eerste drie races in Zandvoort aan zich lieten voorbij gaan, staat Nulens nog steeds riant aan de leiding in Klasse 3, terwijl Tom Laureyns, ondanks een dubbele opgave in Spa, toch nog net aan de leiding blijft in Klasse 4 door zijn uitstekende prestatie in Zandvoort. Jan Van Elderen  volgt voor Coenjaerts, Thienpont en Bas Van Elderen.

Met elf races en drie schrapresultaten is het uiteraard nog vroeg om in de verschillende Klassen een kandidaat kampioen naar voor te schuiven, maar er zijn reeds vijf van de elf races achter de rug en verschillende piloten hebben reeds twee of drie nullen achter hun naam staan. Veel mag er voor deze niet meer gebeuren. En we spreken hier dan wel over titelkandidaten Moortgat, Paque, Michiels, Laureyns, vader en zoon Van Elderen, Poulet, Laudus, enz.

———————

Zandvoort historic trophy  2017

Guy François Andreas Fricke Eric Nulen,s Mathieu Damiens Michel Kowalewski Tom Laureyns

François, Kowaleski, Nulens en Laureyns eerste leiders

——————————-

De Belgian Historic Cup was afgelopen weekend te gast in het Nederlandse Zandvoort om samen met hun Nederlandse collega’s in het kader van de Historische Zandvoort Trophy het seizoen op gang te schieten. De Klassen 1&2 en 3&4 of de respectievelijke Historics & Youngtimers werden opgesplitst voor elk een kwalificatie en drie races.

44 Historics en 25 Youngtimers kleurden het veld tijdens de kwalificaties waarin de Belgian Historic rijders zich niet onbetuigd lieten. In de wedstrijd voor wagen tussen 1982 en 1990, waarin de Klassen 3 & 4 van de Belgian Historic Cup zitten verweven, zette Jan van Elderen zijn Ford Sierra Cosworth RS500 op de pole voor de razendsnelle VW Golf van Tom Laureyns en de Porsche van Mathieu Damiens. Maar Tom en Mathieu reden tijdens de kwalificatie op een verkeerde manier naar het gesloten wagenpark en moesten hierdoor volledig achteraan starten.

De eerste race werd gewonnen door Jan Van Elderen, maar deze verhuisde naar de derde stek na een straftijd van 10 seconden door een jump start. Hierdoor kwam Tom Laureyns als winnaar uit de bus die na een waanzinnige inhaalrace vanuit laatste stelling tot op de tweede plaats en 9 seconden was genaderd van Van Elderen. De Nederlander Sjako Griffioen parkeerde zijn BMW M3 op de tweede plek op 3/10 van de winnaar. Eric Nulens kreeg ook 10 tellen aan zijn broek wegens voorbij steken onder geel, terwijl Mathieu Damiens maar liefst een volle minuut aan zijn broek kreeg wegens voorbij steken tijdens de opwarmronde. De inbreuk kostte hem zijn vierde plaats.

Tijdens de tweede race kon Jan van Elderen de wedstrijd naar zijn hand zetten en won voor Laureyns, Nulens, Damiens en Coenjaerts. De volledige top 5 waren dus wagens uit de Belgian Historic Cup. Griffioen moest ditmaal de arena verlaten wegens teveel decibels. Geen van Elderen aan de start voor de derde race van het weekend. De Sierra-rijder moest gaan rallycrossen in Arendonk, samen met andere oude coryfeeën waaronder de legendarische François Monten. Ditmaal was de Porsche 964 van Eric Nulens aan het feest voor het exemplaar van  Mathieu Damiens en de BMW van Sam Coenjaerts. Laureyns had pech met een lekkende versnellingsbak en kreeg nog eens 10 seconden aan zijn broek door een jump start. Hij werd uiteindelijk zesde algemeen, vierde in BHC en twee in Klasse 4. Laureyns kreeg aan het einde van het weekend nog de Jan Slinger Memorial beker toegetopt, voorbehouden aan de rijder die in de races om het Interstate HARC NK 82-90 de meest bijzondere prestatie levert.

De eerste tussenstand van het seizoen brengt in Klasse 3 voor GT wagens Nulens aan de leiding voor Damiens, terwijl in Toerisme of Klasse 4 Laureyns de eerste leider is voor Coenjaerts en Segers die een goede indruk nalieten in hun BMW. Van Elderen kan al meteen een schrapresultaat bijschrijven en staat voorlopig vierde.

—————–

Interessante kalender voor de Belgian Historic Cup in 2017

Na heel wat puzzelwerk is Bravo Racing er in geslaagd om volgend jaar de deelnemers aan de Belgian Historic Cup een interessante kalender voor te stellen. Er staan vijf manches geprogrammeerd, één meer dan dit jaar dus. Naast de circuits van Zolder en Spa-Francorchamps, die elk tweemaal aangedaan worden, gaat het ook eenmaal richting Nederland namelijk naar het duinencircuit van Zandvoort.

Het seizoen had aanvankelijk van start moeten gaan op Circuit Zolder in april op een gezamenlijke meeting met de Belcar en de TCR BNL, maar aangezien het startschot van beide laatste kampioenschappen verhuisde naar Spa diende ook voor de BHC een vervangwedstrijd gezocht. Die werd gevonden bij Roadbook, die de BHC wedstrijden integreert in de Spa Open Pitlane trackday die op zondag 19 maart plaats vindt op het Ardeense circuit. Voor die dag geldt er een geluidsberking tot 103 dB. Daarna gaat het richting Zandvoort waar op 29 en 30 april de Historic Zandvoort Trophy doorgaat.

Voor hun derde manche keren de BHC deelnemers terug naar Spa waar op 24 en 25 juni drie wedstrijden van 30 minuten betwist worden in het kader van de Spa Summer Classic. Al sinds 2010 staat de Spa Summer Classic op de kalender en volgend jaar beloofd de meeting opnieuw een van de hoogtepunten van het seizoen te worden. Op 5 en 6 augustus komt het BHC voor de eerste maal aan de start op Circuit Zolder. Op die datum staat de Zolder Historic GP gepland waar de BHC een van de smaakmakers wordt met niet minder dan 4 wedstrijden over een half uur. Geen Truck GP volgend seizoen maar in de plaats gaat de BHC naar een ander topevenement, het American Festival te Zolder waar het de affiche deelt met de NASCAR Whelen Euro Series en de Belcar Endurance Trophy. BRAVO Racing is er dus in geslaagd om weer een kalender samen te stellen die iedereen moet kunnen bekoren.

Belgian Historic Cup kalender 2017:

19 maart: Spa Open Pitlane (Roadbook trackday)
29-30 april: Historic Zandvoort Trophy
23-25 juni: Spa Summer Classic (3 x 30 minuten)
5-6 augustus: Zolder Hisroric GP (4 x 30 minuten)
14-15 oktober: Zolder American Festival (3 x 30 minuten)

Nieuw huwelijk tussen Historics en Youngtimers 2016

foto1Het Belgische Historic gebeuren staat aan de vooravond van zijn twaalfde seizoen. Tien jaar lang heeft promotor BRAVO het veld, dat jaar na jaar aandikte, kunnen samenhouden. Maar de succesformule groeide en een opsplitsing drong zich op voor 2012. Een omelet bakken zonder eieren te breken gaat niet en dus moest voor de meeste meetings de tracktime worden verdubbeld wat ook een pak meer kosten betekende. De verwachte groei bij de youngtimers kwam traag op gang, wat vorig jaar resulteerde in onderbezette startvelden terwijl promotor BRAVO de meeste meetings niet eens break even kon afsluiten.

Tijdens een vergadering met de piloten werden twee opties op tafel gegooid. Enerzijds werd er voorgesteld om de twee startvelden opnieuw gescheiden te laten rijden en de Youngtimers de tijd te geven om aan te dikken. Daardoor zouden ook de Historics kunnen strijden voor een algemene overwinning tijdens hun race. Maar hiervoor moesten offers worden gebracht en net zoals in de beginjaren van de Belgian Historic Cup zou het ganse peloton samen kwalificeren en elk apart één wedstrijd rijden.
Optie twee was om de Historics en de Youngtimers samen te laten rijden via één kwalificatie en twee wedstrijden. In beide gevallen zou de tracktime even duur zijn voor BRAVO. Er werd gestemd door de piloten en de weegschaal ging overhellen richting twee races per weekend en dus rijden de Historics en de Youngtimers een volledig seizoen samen. Niet iedereen is daar even gelukkig mee, maar de democratie haalde de bovenhand.
Maar gezien Zolder en Francorchamps respectievelijk gelimiteerd zijn met maximum 48 en 60 wagens op de startgrid, werd door promotor BRAVO een package deal in het leven geroepen voor piloten die zich willen verzekeren van een plaatsje op de startgrid. Voor niet reguliere deelnemers, en dan denken we vooral aan enkele buitenlanders, is het dus niet zeker dat ze, vooral op Circuit Zolder, een plaats kunnen bemachtigen op de startgrid. Voorlopig is dit probleem nog niet aan de orde, want voor komend weekend kondigden zich 32 wagens aan. Maar voorzitter Filip Mahieu maakt zich sterk dat er nog een pak wagens en piloten niet klaar zijn met hun huiswerk.

Inzake de reglementen verandert er niet veel. Er zijn vier titels te verdelen in de Klassen 1,2,3 & 4 en er is geen algemeen kampioen. De enige verandering is dat de Youngtimers op slicks mogen rijden. Dat mochten ze voorheen ook, maar niet als ze samen reden met de Historics. Vanaf nu mag dit dus wel en dat maakt hen nog rapper tegenover de snelste Historics die het nog steeds moeten doen met DOT gemerkte straatbanden.

De kalender oogt opnieuw mooi en indrukweekend. In eerste instantie waren er vijf meetings gepland met tweemaal Francorchamps, tweemaal Zolder en de traditionele uitstap richting Nürburgring. Maar dankzij de komst van de nieuwe sponsor Norkring is ook de 24 Hours of Zolder aan het programma toegevoegd. Ook de andere sponsors, Real, Vinital, Racing Box, Auping en Brabantia blijven aan boord.

Voorlopig prijken er 32 historische wagens op de deelnemerslijst van komend weekend, verdeeld over Historic en Youngtimer en vier Klassen.
Alle Klassen binnen de Belgian Historic Cup zijn voor wagens tot 1976.
De wagens in Klasse 1 moeten beschikken over een FIA HTP of een Historisch Technisch Paspoort. Deze wagens moeten volledig voldoen aan de FIA normen.
Klasse 2 is voorzien voor wagens die over een technische evolutie beschikken, maar ook binnen de FIA normen.
Binnen de Klasse 3 kunnen wagens aan de slag die volgens een eigen reglement over méér technische vrijheden beschikken en waarvan het eerste constructiejaar minimum 1976 of ouder is. Het is in deze Klasse dus perfect mogelijk om met een wagen aan de start te komen die jonger is dan 1976, maar het eerste constructiejaar van het type moet van 1976 of vroeger zijn. Ook mogen deze wagens technische evoluties hebben, maar dan van het merk zelf en ouder dan eind 1976. Een beperkt aantal evoluties jonger dan 1976 zijn toegelaten; ondermeer de remmen, dit vanwege de veiligheid.
Tenslotte is er de Klasse 4 of de Youngtimers met een bouwjaar van 1977 tot en met 1990.
Rest er nog een gastklasse voor wagens die buiten de krijtlijnen rijden. Bvb voor een wagen met een totaal andere motor dan de originele versie, maar die toch voldoet aan de opgelegde veiligheidsnormen.
Het zou ons te ver leiden om het ganse startveld te overlopen, maar de meeste protagonisten tekenen opnieuw paraat en promotor BRAVO verwacht nog een flinke groei van zodra de lente effectief zijn intrede doet. Ook het feit dat nationale kampioenschappen maar eenmaal een buitenlandse wedstrijd aan hun kalender mogen foto2toevoegen zou er kunnen toe leiden dat het peloton tijdens de Spa Summer Classic uit zijn voegen barst.
Kampioen Rosenhart foto3staat voorlopig niet op de lijst binnen Klasse 1 en zal dus mogelijk zijn titel niet verdedigen. Maar we zien zijn Ford Mustang in ieder geval wel aan de start gedurende het seizoen. Zijn voornaamste belager vorig seizoen, Tom Van Rompuy zullen we maar enkele malen aan het werk zien omdat hij een druk rallyprogramma moet afwerken. Dus ligt de druk op de schouders van ondermeer Guy François met de Lotus Elan en nieuwkomer Jean-Pierre Bertrand met zijn BMW 3.0 CSL.
Rafaël Cryns is met zijn Porsche de te kloppen man in Klasse 2 en de meeste druk zal komen van een nieuw gezicht, nl. de ervaren Raphaël de Borman met een schitterende Ford Capri 3 liter. Ook Van Damme en Farrow zijn opnieuw van de partij.
Jan van Elderen staat momenteel ingeschreven in Klasse 3 waarin hij vorig jaar kampioen werd. Het is de bedoeling om deze Porsche onder te brengen in Klasse 1 voor FIA wagens, maar de papiermolen is nog niet rond. Dus kan het nog alle kanten op. Het HARD Racing Team van Jan Schippers zal aanwezig zijn met twee Amerikanen. Voor de motortovenaar uit Sluis zelf de vertrouwde rode Chevrolet Camaro en net zoals vorig jaar, Bert Smeets met de groene Dodge Challenger. De ex Henny Hemmes Camaro blijft onder zeil en Schippers is nog op zoek naar huurders voor deze prachtige bolide met een rijke geschiedenis. Oppositie moeten ze normaal gezien krijgen van de Studebaker Commander van Geert Boels, maar deze rijdt dit jaar geen volledig kampioenschap wegens een te drukke beroepskalender. Dirk Van Rompuy, tweemaal op rij vice kampioen is er de eerste wedstrijd niet bij, maar laat zich vervangen door de snelle tuner-piloot Erik Qvick die de Opel Kadett de sporen zal geven. Verder is het uitkijken wat Carlo De Cock zal presteren in de knappe en supersnelle de Tomaso Pantera en krijgen we ook in deze Klasse met de Porsche 914/6 van Francis Lacroix een nieuwkomer in het veld.
Tot slot is er de Klasse 4 of de Youngtimers met 12 starters waaronder zes Porsches, vier BMW’s, een Peugeot 205 GTI en een Audi Coupé.
foto4Regerend kampioen Luc Moortgat komt opnieuw met de Porsche 964 Cup terwijl de tweede Porsche van de Real rijder opnieuw wordt gemend door Pierre-Yves Paque. Nog Porsches 964 voor Nulens, Gelissen, Baudet en Michiels. Laureyns en Bracke starten opnieuw met de BMW 325i. Ook opnieuw van de partij is André Lotterer samen met Patrick Schreurs op historische Audi Coupé. De meervoudige winnaar van de 24 Hours of La Mans steekt zijn liefde voor de Audi Coupé niet onder stoelen of banken.
Afspraak zondag in Spa-Francorchamps