Nürburgring: Evertjan Alders en Luc Moortgat pakken titels in Belcar Youngtimer Cup

Admin | 21-10-2019 - 20:22
Moorgat vs Gentleman's Fair
Het seizoen is achter de rug en de kampioenen zijn gekend in de klassen en groepen. 2019 werd gekenmerkt door mooie en grote startvelden en de klassen 2, 3 & 4 waarin de strijd voor de titel duurde tot de laatste manche. Maar er waren ook wat zorgen. Dan denken we vooral aan de klasse 3 voor GT’s bij de Youngtimers en de Klasse 1 voor Historics met een htp paspoort voor FIA gehomologeerde wagens. Deze Klassen 1 & 3 bleven afgelopen seizoen zwaar onderbemand.
Evertjan Alders
Op de kwalificatie na werd de slotmanche van de Belcar Historic & Youngtimer Cup op de Nürburgring constant geteisterd door regenvlagen. Maar liefst 47 wagens tekenden opnieuw paraat, verdeeld over de twee klassen binnen de Belcar Historic Cup, twee in de Belcar Youngtimer, aangevuld met de nineties en de gastklasse.
Van Rompuy vs Thaens & Paque
Tijdens de kwalificatie was het de Duitse gastrijder Christian Marx die met zijn imposante Triumph TR8 IMSA de snelste chrono lukte voor de Porsche 964 Cup van Luc Moortgat die de echte polesitter was voor de supersnelle BMW van Evertjan Alders. Deze laatste was nog in volle strijd voor de titel in Klasse 4 met de BMW M3 van Dirk Van Rompuy en de Mercedes 190 Evo2 van Gentleman’s Fair (Matthieu Damiens). Hierbij konden ondermeer Ben Thaens (BMW) en Erik Bruynoghe (Peugeot) in de rol kruipen van scherprechter op de gladde piste. Ondanks het feit dat Van Rompuy als meest regelmatige rijder van het seizoen voor de start van de slotmanche het meest aantal punten op zijn conto had staan, was het toch Gentleman’s Fair die met de beste papieren richting de Eifel vertrok met een kleine voorsprong op de BMW van Evertjan Alders. Er zijn immers twee verplichte schrapresultaten die bij de eindafrekening in rekening moeten worden gebracht en dat was in het nadeel van Van Rompuy die virtueel naar de derde plaats zakte voor de start.
Ben Thaens
Ben Thaens
De tweede startrij was voor de Real-Porsche van Pierre-Yves Paque, die zijn teammaat Moortgat nog van de titel kon houden, geflankeerd door de Peugeot van de immer snelle Erik Bruynoghe die de meerdere bleef van Tim Kuijl in de BMW E36 die wel polesitter was in Klasse 5 of de nineties. Achter hen volgden de Mercedes van Gentlemen’s Fair, de Mazda RX3 van gastrijder Gust Van Haelst, de Ford Capri 2600RS van Wim Kuijl die de pole draaide in Klasse 2 bij de Historics en de BMW M3 van Dirk Van Rompuy die de top 10 afsloot. Van Rompuy was een fractie sneller dan merkgenoot Ben Thaens.


Erik Bruynoghe - Peugeot 205 GTI
Erik Bruynoghe - Peugeot 205 GTI
Zoals steeds werd het veld opgesplitst in twee groepen waarbij de Youngtimers iets vroeger van start gingen dan de Historics. Door de slechte weersomstandigheden werd het veld pas los gelaten na twee ronden achter de safety car. Deze werd gekenmerkt door de kanonstart van rainman Ben Thaens die naar de koppositie stormde, maar nadien het commando moest doorgeven aan Evertjan Alders. Hij kon zodoende bufferen tussen zijn teamgenoot en de Mercedes van Gentleman’s Fair. De West-Vlaming had voldoende aan tweemaal te finishen net achter Alders om de titel in Klasse 4 te pakken. Maar met Bruynoghe en Thaens als begenadigde regenrijders zou dit een moeilijke opdracht worden. Na een safety car procedure in het prille wedstrijdbegin haakten Van Rompuy en Bruynoghe na de herstart in elkaar en moest de Peugeot met schade naar de kant. Alders won de race uiteindelijk voor Thaens, Moortgat (winnaar klasse 3) en
Tim Kuijl - BMW E36
Tim Kuijl - BMW E36
Gentleman’s Fair die zijn bonus had opgesoupeerd en virtueel naar de tweede plaats verhuisde in de tussenstand op één puntje van Alders. Dirk Van Rompuy die als derde hond in het spel veel tijd verloor door de aanrijding met Bruynoghe wist meteen hoe laat het was en scoorde met een vijfde plaats zijn minst goede resultaat van het seizoen dat meteen ook zijn schrapresultaat werd. Maar hierdoor slonken zijn kansen op de titel in Klasse 4.
Met een derde plaats algemeen won Luc Moortgat de Klasse 3 voor teammaat Paque, maar hierdoor kwamen beide Porschisten ex aequo aan de start van de laatste manche van het seizoen. Tim Kuijl werd zesde algemeen en was met voorsprong de snelste in klasse 6 of de Nineties voor de Renault van Matthias Van Hool en de BMW van Marc Van Doorslaer die zwaar strijd leverden voor de tweede plaats.
Pechvogel Luc Moortgat
Pechvogel Luc Moortgat
Voor aanvang van de tweede wedstrijd van het weekend en de allerlaatste race van het seizoen waren de zenuwen hooggespannen in de klassen 3 & 4 bij de Youngtimers. In Klasse 3 stonden Moortgat en zijn ploegmaat bij Real Racing, Pierre-Yves Paque ex aequo en wie voor de andere eindigde pakte de titel. Zelfde scenario in klasse 4 tussen Alders en Gentleman’s Fair waarbij de eerste die over de meet bolde kampioen werd. Dirk Van Rompuy had reeds een half mirakel nodig om de twee nog bij de benen, maar hij was ondertussen wel reeds mathematisch zeker van een derde plaats algemeen en tweede na Gentleman’s Fair in 4C voor wagens tot 2500cc.
Davy Cooreman - Honda Civic CRX
Davy Cooreman - Honda Civic CRX
In de tweede race was het opnieuw Ben Thaens die zijn BMW in de regen naar de leiding stuurde om iets later in de race zijn leiderspositie te verliezen aan Alders die de leiding niet meer afgaf en zodoende de felbevochten titel pakte in klasse 4 en 4D (+2500cc). Gentleman’s Fair gaf zijn Mercedes nog extra de sporen, maar strandde op een tweede plaats in de race en het kampioenschap. Ben Thaens werd derde en dat was net één plaatsje te weinig om de Honda van Davy Cooreman van de vierde plaats te houden in de eindafrekening. Dirk Van Rompuy vervolledigde het podium in de eindafrekening van het kampioenschap.
Matthias Van Hool - Renault Clio
Matthias Van Hool - Renault Clio
In ellendige weersomstandigheden bleef Luc Moortgat met zijn Porsche 964 Cup ook tijdens de tweede manche de meerdere van ploegmaat en merkgenoot Pierre-Yves Paque en pakte zodoende nipt opnieuw de titel in Klasse 3 voor Youngtimer GT.
Door een nieuwe zege van Tim Kuijl in Klasse 5 of de Nineties was dit net voldoende om ex aequo te komen met Matthias Van Hool in de eindafrekening. Na aftrek van de twee verplichte schrapresultaten kwam de Nederlandse BMW rijder immers op gelijke hoogte, terwijl ook aantal overwinningen in zijn voordeel spreekt. Hierdoor wordt de BMW rijder kampioen en gaat de familie Kuijl met twee titels naar huis in Klasse 5 en ook in Klasse 2 bij de Historics. De onfortuinlijke Van Hool liet de titel in de laatste race nog nipt door zijn handen glippen.

Bron:Autosport.be