Belcar Historic Cup – Nurburgring ontknoping

Nürburgring: Wim Kuijl man van de wedstrijd en de titelontknoping in Belcar Historic Cup.

Bij de Historics was het net voor de finale races op de Nürburgring drummen aan de leiding in klasse 2 en waren er voor de start nog een zestal potentiële titelkandidaten. Rekening houdend met de verplichte schrapresultaten stond Jos Laudus in zijn Opel Kadett GTE aan de leiding met 210 punten met in zijn zog de Ford Escort van Brauneiser en de imposante Ford Capri’s van de familie Kuijl. Ook de BMW van Floris Fick en de Ford GT40 van Emiel De Weerdt waren nog niet uitgeteld in de titelstrijd. Er waren nog 80 punten te verdelen en het verschil binnen de top 5 was amper 22 punten.

Jos Laudus - Opel Kadett GTE
Jos Laudus – Opel Kadett GTE

Tijdens de eerste manche won Wim Kuijl voor Dieter Kuijl en de Escort van Brauneiser terwijl Laudus pas zevende werd en aldus een schrapresultaat realiseerde. Maar Laudus beschikte voor de tweede race nog steeds over de beste papieren en had nog zes punten bonus op Wim Kuijl die ex aequo de tweede plaats deelde met de Escort van Brauneiser. Ook Dieter Kuijl scoorde een knappe tweede plaats in de eerste manche en ook hij speelde nog een rol in de afwikkeling van het kampioenschap. Maar de Nederlandse kaasfabrikant zou tijdens de tweede race amper twee ronden vol maken en zakte hierdoor naar de vijfde plaats in de eindafrekening. Wim daarentegen won opnieuw en kwam met Laudus (vierde) ex aequo op de eerste plaats terecht. De titel ging tenslotte naar de Nederlandse Capri omdat hij vier races won tegenover nul voor Laudus. Brauneiser pakt de laagste podiumtrede in het kampioenschap voor Fick en de onfortuinlijke Dieter Kuijl.

Andreas Fricke - Renault Alpine A110
Andreas Fricke – Renault Alpine A110       
Luc Geebelen - Porsche 911
Luc Geebelen – Porsche 911

In de onderbezette Klasse 1 voor FIA htp wagens zou het een eindspurt worden tussen de Porsche van Luc Geebelen en de Lotus Elan van Marc Vandendijk, die na het verrekenen van de verplichte schrapresultaten gescheiden werden door amper 12 punten. De Duitser Fricke kon mogelijk zijn Alpine A110 er nog tussen gooien, maar het verschil met leider Geebelen was al 40 punten terwijl er nog 80 te verdienen waren en dat in een klein deelnemersveld. Desondanks verdeelden Fricke en Poulet (Lotus Elan) de zeges en scoorde Vandendijk zijn twee slechtste resultaten van het seizoen. Geebelen kampioen dus voor Vandendijk, Fricke en Poulet.

Bron: autosport.be

 

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *