American Festival: Winst voor Van Haelst maar Laudus en Geebelen doen beste zaak in kampioenschap
Admin | 07-10-2019 - 17:11
46 wagens tekenden afgelopen weekend paraat in het voorprogramma van de finale races van het Europees kampioenschap Nascar. Van die 46 waren er 18 historische wagens, verdeeld over twee klassen voor het Belcar kampioenschap Klasse 1 & 2, aangevuld door enkele gastrijders die niet voldoen aan de letter van het reglement of zelf kiezen om de kampioenschapsrijders niet te benadelen.
Een van die gastrijders is de immer snelle Mazda RX3 van Gust Van Haelst die de snelste chrono draaide tijdens de kwalificatie, maar hij werd 10 plaatsen achteruit werd gezet op de startgrid wegens het overschrijden van de witte lijn bij het buiten rijden van de pitlane.
Zodoende erfde Wim Kuijl de pole in zijn imposante Ford Capri 2600 RS. Pieter Ooms mocht met zijn Porsche als gastrijder de eerste startrij vervoegen voor de tweede Capri van de familie Kuijl, het exemplaar van Dieter Kuijl die de meerdere bleek van de schitterende Chevrolet Corvette van Luc Brankaert en de Renault Alpine A110 van ex kampioen Andreas Fricke. Deze moest echter om dezelfde reden als Van Haelst vijf plaatsen achteruit op de startgrid. Maar hij bleef behield wel de beste startpositie binnen Klasse 1 voor FIA gehomologeerde wagens. Brauneiser (Ford Escort), Cox (BMW), Bas Van Elderen (Ford Escort) en Floris Fick (BMW) sloten de top 10 af.
Tijdens de kwalificatie op zaterdag was het droog, maar de twee races op zondag werden verreden in apocalyptische omstandigheden. De Historics rijden in dezelfde wedstrijd van de Youngtimers, maar starten een 20-tal seconden later.
Na de start van de eerste manche van het weekend moest Andreas Fricke zijn Renault Alpine A110 reeds vroeg naar de kant sturen met hevige vibraties aan de wielen die slecht waren gemonteerd. Ook de Corvette van Brankaert zou de eindmeet niet zien. Net als de Triumph TR3 van de familie Mahieu die zelfs de start niet haalde met problemen op zaterdag tijdens de kwalificatie.
De eerste race van het weekend werd gewonnen door gastrijder Van Haelst voor de Escort van Brauneiser en de Porsche van de tweede gastrijder Pieter Ooms. Niels Cox en Floris Fick vervolledigden het podium in Klasse 2, terwijl Luc Geebelen dankbaar de leiding over pakte van Fricke toen die naar de pitlane moest om de wielen aan te spannen.
Marc Vandendijk vervolledigde het podium in Klasse 1 met zijn Lotus Elan. De uitslag werd na de finish wat door elkaar gehaald toen bleek dat Luc Geebelen, Wim Kuijl, Niels Cox en Christoph Roessle nog 30 seconden aan hun broek kregen wegens te vroeg oversteken na het verdwijnen van de safety car.
Gust Van Haelst won ook de fel ingekorte tweede race voor Niels Cox, Brauneiser, Laudus terwijl Fricke ditmaal wel de Klasse 1 won. De familie Kuijl werd respectievelijk zesde en zevende algemeen met de twee Fords Capri. Inzake het kampioenschap in Klasse 1 zal het een duel worden tussen de Porsche van Luc Geebelen die momenteel een voorsprong telt van amper 14 punten op de Lotus Elan van Marc Vandendijk.
In Klasse 2 staat Jos Laudus aan de leiding met de Opel Kadett GTE voor de BMW 2002 van Floris Fick die een gat van 36 punten moet dicht rijden. Het wordt dus moeilijk voor de BMW-rijder die de hete adem van Brauneiser, Wim Kuijl, Roessle, Dieter Kuijl en Emiel De Weerdt in zijn nek voelt in de strijd voor de ereplaatsen.
Bron: autosport.be