Kunnen de leiders bevestigen op circuit Zolder?
Het was figuurlijk Spa bruis tijdens de Spa Summer Classic. Quasi de helft van het peloton liep tijdens de kwalificatie of de races straffen op wegens ondermeer inhalen onder geel of het overtreden van de tracklimits. Maar we kregen wel twee mooie races met veel onderlinge duels en enkele onverwachte winnaars in de respectievelijke platformen.
Regerend kampioen Dieter Kuijl moet inhaalbeweging doen
In platform 1 (FIA) zijn Jan en Bas van Elderen de voorlopige leiders via ieder een zege en een tweede plaats. Normaliter had regerend kampioen Dieter Kuijl met zijn Ford Capri RS 3100 Cosworth als eerste onder de geblokte vlag moeten duiken, maar hij finishte als eerste in de pitlane en daar telt de geblokte vlag blijkbaar niet. Zodoende werd hij achteraan geklasseerd en kreeg de punten van de laatste in zijn platform en klasse. Tijdens de tweede race reed Kuijl senior opnieuw richting de zege tot hij aan de kant moest met technische averij. Hij haalde wel de 50% regel en werd opnieuw als laatste geklasseerd. Ditmaal was het Bas van Elderen die zijn Escort op het hoogste ereschavot parkeerde en dus ex aequo samen met vader Jan de leiding deelt voor de Lotus Elan van Marc Vandendijk en de Ford Capri van Dieter Kuijl. Komend weekend zal de regerende kampioen een inhaalbeweging doen terwijl het St. Paul ERU raceteam met de snelle amazone Audrey van Ham een ex Willi Martini BMW M535i in de strijd gooit.
Kan Vannieuwenborgh de druk van Wim Kuijl weerstaan?
In Klasse 2 hebben we ook een ex aequo na het eerste raceweekend. Regerend kampioen Wim Kuijl moest het stellen met zijn minder snelle Ford Capri 2600 RS Weslake. Hij won overtuigend de tweede race in klasse 2 nadat Yuri Vannieuwenborgh met zijn knappe BMW 635 CSi 24v. de eerste race won. De twee staan nu ex aequo op de eerste plaats en hopen uiteraard beiden om als leider Zolder te verlaten op zondagavond. Door de regelmaat en een knap weekend staat de Toyota Celica van Dominique Holvoet op een mooie derde plaats voor de Mazda RX3 van Gust Van Haelst en de Ford Escort MK2 van Michel Kowalewski. Anthony Vonk bengelt voorlopig onderaan na een pechvol weekend met zijn mooie BMW 635 CSi.
Treedt Luc Branckaerts opnieuw op het voorplan?
Francorchamps was in platform 4 was niet bepaald het weekend van Verbelen en Nulens die door pech weinig punten scoorden. Zij moeten zich komend weekend dringend herpakken. Regerend kampioen Luc Branckaerts was na een elektronisch dipje tijdens de kwalificatie toch weer op de afspraak tijdens de eerste race en won deze voor Luc Moortgat die zijn wagen merkelijk sneller maakte afgelopen winter. Branckaerts was ook op weg om de tweede race achter zijn naam te zetten tot in de laatste ronde de schakelbak dienst weigerde en hij de zege moest laten aan Moortgat die op het podium werd vergezeld door de BMW M3 van terug-van-weggeweest Guy Fastres en Erik Bruynoghe die een knappe inhaalrace lukte vanuit de achterste gelederen, maar verdeeld gelukkig was over de eerste races van zijn Porsche 964. Ondanks een afgebroken wiel tijdens de kwalificatie reed Samuel Verheggen in Spa twee sterke races met zijn Mercedes 190 AMG Evo2 2.5 en streed met Moortgat voor een mogelijke zege. Hij staat momenteel tweede in het kampioenschap en zal trachten om dit in Zolder te consolideren.
Wachten op concurrentie voor François Bouillon
Als er reglementen worden gewijzigd binnen de FIA is het dan ook soms wachten op wagens die voldoen aan de nieuwe regels. Zo is er de nieuwe platform 5 voor FIA wagens van de jaren ’90. Alleen François Bouillon voelde zich geroepen om zijn schitterende Audi 80 Quattro STW te voorzien van een HTP (historisch technisch paspoort) en is momenteel alleen in zijn platform en klasse. Laten we hopen dat hij snel concurrentie krijgt. Ondertussen is het François meer om te doen om zover mogelijk vooraan mee te draaien. En daar lukt de McDonald’s rijder bijzonder goed in met zijn prachtige ex Pirro Audi 80 Quattro Competition STW.
Kan VR Racing met Van Rompuy en Qvick blijven stunten?
Dezelfde wagens, maar dan met een Nationaal technisch paspoort (NTP), zijn er wel in grote getale. Door het feit dat de cilinderinhoud onbeperkt is, is de grens van 2500cc doorbroken. Kampioen Tim Kuijl zweert nog steeds bij zijn 2500cc,net als Theunissen/Alders en Kerckhofs. Deze mogen 140 kg. minder wegen dan het identiek model met een M3 motor in het vooronder. Verschillende piloten zoals Dierckx, Laloux en Boffin kozen voor een M3 motor, maar kunnen het gat met Tim Kuijl niet dichten. De E36 3.2 GTR uit ateliers van Erik Qvick en met het trio Tom & Dirk Van Rompuy en Erik Qvick lukte daar wel in. Tom en Erik waren razendsnel met het PK-monster. Tom Van Rompuy pakte de pole in een recordchrono en won ook de eerste race. Qvick won de tweede manche en zodoende staat VR Racing by Qvick Motors op een voorlopige eerste plaats. Maar Tim Kuijl blijft niet bij de pakken zitten en werkt hard aan de wagen en zichzelf om de kloof te dichten.
Afwachten wat het wordt. De kwalificatie is op zaterdag en de twee races op zondag. Er zijn 46 wagens ingeschreven.