TABAC Classic GP Assen: Dubbele zege voor Erik Qvick met BMW E36 GTR
Pole voor Wim Kuijl
Wim Kuijl parkeerde de Ford Capri RS 3100 Cosworth van het St. Paul ERU Raceteam op de pole voor de BMW E36 GTR van Erik Qvick. Deze laatste voorzag de BMW van een nieuwe motor na de brilscore op Circuit Zolder tijdens de Zolder Historic GP.
“Een iets minder krachtige versie, maar toch nog snel genoeg om vooraan mee te
draaien,” was de uitleg van de VR Racing-rijder.
Tim Kuijl realiseerde de derde chrono voor Ko Koppejan die met zijn Mercedes
190 2.3 16V Evo naar de gastklasse werd verwezen wegens technische evoluties
die niet stroken met het reglement. De Porschisten Luc Moortgat en Erik
Bruynoghe deelden de derde startrij voor de BMW’s 635 en E46 WTCC van Juri
Vannieuwenborgh en Evertjan Alders. Evertjan wou zich niet mengen in de
titelstrijd en reed met de ex Schnitzer WTCC van Dirk Müller in de gastklasse.
Opnieuw een mooie aanwinst voor de Belcar Historic Cup en mogelijk wordt deze
wagen een vaste waarde. Verder nog drie BMW’s van Bryan Laloux, Geert Dierckx
en Ruud Boffin.
De Ford Capri 3100 RS Cosworth van Dieter Kuijl vonden we pas terug op de zesde
startrij. De onfortuinlijke St. Paul rijder zag aan 200 km/uur zijn motorkap
open vliegen en moest reeds in zijn tweede snelle ronde blind richting de pitlane.
Hij pakte toch nog de pole in platform 1 door het feit dat actueel leider Jan
van Elderen zijn Porsche 911 RS IROC reeds op de trailer moest zetten met
motorproblemen. Ook pech was er voor Samuel Verheggen die een wiel verloor en
volledig achteraan moest starten. De poles in de respectievelijke platformen
waren voor Wim Kuijl (2), Erik Qvick (6), Luc Moortgat (4) en Dieter Kuijl (1).
Grote afwezige was titelverdediger Luc Branckaerts in platform 4 met de
Corvette C4 die na een pechseizoen geen rol van betekenis meer speelt in het
kampioenschap.
Race 1: Erik Qvick en Wim Kuijl kleuren de wedstrijd.
Erik Qvick schoot tijdens de start het snelst uit de startblokken, maar Wim Kuijl pakte vrij snel de leiding over terwijl broer Tim zich op de derde plaats nestelde met de BMW E36 2.5. Achter dit drietal was er een mooi gevecht tussen de Porsches van Moortgat en Bruynoghe. Deze laatste had echter problemen met de rembalans, maakte een pirouette en moest Moortgat laten gaan. Maar deze was onder geel voorbij gegaan en kreeg een drive through aan zijn broek. Zodoende kon Bruynoghe opnieuw voorbij en won via een vierde plaats algemeen platform 4. Vooraan had het duo Wim Kuijl / Erik Qvick een flinke voorsprong bijeen gesprokkeld en moest Tim Kuijl naar de kant met een lekke band. Ook broer Wim moest van het gas met een haperende versnellingsbak en zodoende lag de weg open voor Erik Qvick die samen met Van Rompuy de BMW GTR een vijfde algemene zege schonk. Samuel Verheggen maakte een mooie inhaalbeweging, maar rond half koers moest hij de pitlane opzoeken met een motor die op drie cilinders draaide. Ook Dieter Kuijl lukte een mooie remonte van de 12de naar de 4de plaats, maar problemen aan de achteras deden hem opnieuw verhuizen naar de 11de plaats algemeen. Hij werd wel winnaar in platform 1 voor de Ford Capri van teamgenote Audrey Van Ham. Geert Dierckx was ook goed onderweg met de BMW E46 M3 na een 10de chrono. Maar reeds na twee ronden moest hij de pitlane opzoeken met een los gekomen brandblusser. Na Erik Qvick en Wim Kuijl werd Ko Koppejan derde algemeen voor Bruynoghe en Bryan Laloux , die opnieuw sterk scoorde in de BMW M3 E36.
De winnaars van de respectievelijke platformen zijn Erik Qvick (6), Wim Kuijl (2), Erik Bruynoghe (4), Evertjan Alders (7) en Dieter Kuijl (1).
Race 2: Erik Qvick pakt zesde zege voor BMW GTR van VR Racing
Erik Qvick en Wim Kuijl bemanden bij de start van de tweede race opnieuw op de eerste startrij en trokken meteen een gat op de concurrentie. Evertjan Alders nestelde zich met de BMW E46 in derde positie voor de Porsches van Erik Bruynoghe en Luc Moortgat. Bruynoghe worstelde nog steeds met de rembalans van de wagen en maakte een pirouette. Samuel Verheggen en Tim Kuijl moesten helemaal achteraan starten en sneden als boter door het peloton richting de kop van de wedstrijd. Wim Kuijl en Erik Qvick streden opnieuw voor de algemene eindzege tot de Capri-rijder in aanrijding kwam met de wagens van teamgenoot Dirk De Bock en Gust van Haelst. Hierdoor verhuisde hij naar de kelder van het klassement en werden zijn kansen op een titelverlenging volledig gekelderd. Gust Van Haelst werd in zijn Mazda RX3 bedacht met een tijdstraf van 90 seconden en was daar duidelijk niet mee akkoord.
Tim Kuijl gaf zijn BMW de sporen en stoomde op naar een onwaarschijnlijke tweede plaats achter de merkgenoot Erik Qvick die zijn tweede zege van het weekend scoorde in de VR Racing-BMW GTR. Evertjan Alders moest met de BMW E46 WTCC van het gas met een gescheurde uitlaat en werd uiteindelijk 6de algemeen. Achter Erik Qvick werd Tim Kuijl uiteindelijk oververdiend tweede algemeen voor Luk Moortgat en Dieter Kuijl die ook een mooie remonte neerzette met de Ford Capri RS 3100 Cosworth. De BMW’s M3 van Laloux en Alders (10 sec. track limits) werden opnieuw respectievelijk 5de en 6de voor Erik Bruynoghe met de nukkige Porsche en Samuel Verheggen die met de Mercedes 190 AMG 16v 2.5 voor de tweede keer op één weekend een mooie remonte neerzette vanuit de achterste gelederen. Pechvogels van de tweede race waren ondermeer Koppejan die na een aanrijding met Ilaria Stalliviere zwaar van de baan ging met de Mercedes 190 16v 2.3 Evo1. Erik Nulens had problemen met de deur van zijn Porsche en moest zodoende de pitlane opzoeken terwijl Danny Kerckhof zijn gaspedaal zag afbreken. Goede resultaten waren er voor Patrick Verbelen die twee knappe races afwerkte met de Nissan 200 SX en Audrey Van Ham die zich goed weet aan te passen aan de brute kracht van de Ford Capri RS 2600 Weslake.
De winnaars van de respectievelijke klassen waren Erik Qvick (6), Luc Moortgat (4), Dieter Kuijl (1), Evertjan Alders (7) en Juri Vannieuwenborgh (2).
In tegenstelling tot vorig seizoen is er tijdens het voorlaatste raceweekend nog geen enkele rijder reeds 100 % zeker van de titel. Dieter Kuijl is heel dicht bij een titelverlenging, maar er is nog geen mathematische zekerheid. Idem in platform 4 waarin Luc Moortgat quasi zeker is van de Belgische titel. In klasse 2 hebben nog verschillende piloten enkele troeven op de hand. Net als in platform 6 trouwens waar in leider Qvick/Van Rompuy reeds de twee schrapresultaten heeft opgesoupeerd.
Het wordt dus nog een spannende bedoening op de Nürburgring waar op 17, 18 & 19 oktober de 9de en 10de race van het seizoen wordt verreden. Dan valt het doek over het seizoen 2025.