Spannende eindfase in zicht op de Nürburgring
Platform 1 FIA < 1982: Dieter Kuijl volgt zichzelf op als Belgisch kampioen
In principe had de titelverlenging voor Dieter Kuijl in platform 1 reeds vroeger een feit kunnen zijn, maar tijdens het eerste raceweekend in Spa liep het fout toen de regerende kampioen als winnaar werd afgevlagd in de pitlane. Puntenverlies en veel voer voor discussie, maar de St. Paul ERU rijder legde zich neer bij de beslissing van de wedstrijdleiding. Hierdoor kwam de Porsche van Jan van Elderen in beeld in de titelstrijd en deze bleef aan de leiding tot hij in Assen de handdoek in de ring moest gooien met een fel rokende Porsche na de kwalificatie. De twee 0-resultaten mag de Porsche-rijder wel in mindering brengen, maar Kuijl senior scoorde net iets beter gedurende het seizoen. Dieter won met zijn imposante Ford Capri RS3100 Cosworth de beide races in Assen en kwam zodoende aan de leiding. In theorie heeft Jan van Elderen nog een waterkansje, maar hij had het niet meer in eigen handen en moest rekenen op tegenslag van Dieter Kuijl om alsnog aanspraak te maken op de titel voor FIA wagens <1982. Van Elderen verkiest om de Porsche thuis te laten en te opteren voor de Ford Sierra Cosworth in platform 3 (FIA 1982-1990). Hij kan daar in theorie nog de titel pakken indien de Brit Cutler niet aan de aftrap staat met zijn BMW E30 M3. En met de Sierra Cosworth is Van Elderen steeds heel snel op de Nürburgring. Daar komt de turbo het best tot zijn recht door de frisse weersomstandigheden.
Platform 2-Non FIA < 1982: Yuri Vannieuwenborgh beschikt over de beste papieren
In platform 2 zal Wim Kuijl zichzelf niet opvolgen als kampioen. In Assen kon de Capri-rijder nog volop zijn kansen gaaf houden. Hij won de eerste race en lag ook aan de leiding in de tweede wedstrijd van het weekend. Maar een aanrijding tijdens het dubbelen waarin hij volgens de onboard beelden geen enkele fout treft, gooide roet in het eten en hierdoor zijn de titelkansen definitief weg. De Toyota Celica van Dominique Holvoet verzamelde tot hiertoe de meeste punten via regelmaat en telkens winst in de klasse tot 1600cc. Idem voor de Mazda RX3 wankel van Gust Van Haelst. Maar door het spel van de schrapresultaten komt de BMW 635 Csi van Juri Vannieuwenborgh aan de leiding voor de Mazda RX3 van Gust Van Haelst en de Toyota Celica van Holvoet Racing. Wim Kuijl laat zijn Capri RS 3100 Cosworth thuis en zal komen testen met de ex-Martini-BMW 335i en/of de Bastos-BMW E12 535i.
Luc Moortgat quasi zeker van de titel in platform 4 (Non-FIA 1981-1990)
In platform 4 heeft regerend kampioen Luc Branckaerts een rotseizoen achter de rug met de Corvette C4 en pakt vice kampioen Luc Moortgat de fakkel over in de gifgroene Porsche 964 RS 3.8. De meervoudige kampioen heeft in principe aan één extra punt bovenop zijn kleinste schrapresultaat voldoende indien de tweede in de tussenstand, Erik Bruynoghe de beide slotraces zou winnen. Het kleinste schrapresultaat voor Moortgat is 21 en één van beide races uitrijden zou voldoende moeten zijn om mathematisch zeker te zijn van een nieuwe Belgische titel.
Strijd voor de ereplaatsen
Het zag er tijdlang naar uit dat ook Samuel Verheggen zich met de Mercedes 190 AMG 2.5 16v Evo2 zou komen mengen vooraan, maar de brilscore in Zolder en motorproblemen in Assen tijdens race 1 zetten hem buiten spel. De St. Paul rijder is in strijd met Sidney Dieleman en diens BMW 325i voor de derde plaats algemeen en de titel binnen de klasse 4C (2000cc – 2500cc). In theorie is de Mercedes van Samuel sneller dan de BMW van Sidney, maar Samuel heeft reeds twee 0-resultaten en heeft geen troeven meer op de hand. De snelle Mercedes-rijder kan ook nog het bastion van Bruynoghe aanvallen, maar als deze zijn Porsche 964 Carrera 2 vrij blijft van problemen is de vice-titel een feit voor de Hasselaar.
Platform 6: Non-FIA 1990-2000: VR Racing kan de maximale score halen, maar titel is nog geen feit
In principe is de BMW E36 GTR van VR Racing opnieuw de te kloppen wagen in platform 6 en ook algemeen. Van de acht wedstrijden dat het trio Qvick/Van Rompuy/Van Rompuy reden wonnen ze er zes, maar ze pakken ook tweemaal een 0 waardoor de bonussen zijn opgesoupeerd. Bryan Laloux reed in zijn BMW E36 M3 een oerdegelijk seizoen en viel nooit uit. Hierdoor bouwde hij een puntentotaal op dat meer is dan het saldo van VR Racing. Maar hij moet wel (voorlopig) respectievelijk 26 & 28 punten in mindering brengen, waardoor de GTR van VR Racing virtueel aan de leiding komt. De lekke band van Tim Kuijl in Assen kostte hem 27 punten, waardoor hij quasi uitgeteld is voor de titel. Zelfs twee zeges zijn geen zekerheid in de titelstrijd. Dus heeft regerend kampioen Tim Kuijl het niet meer in eigen handen. Hij moet hopen op pech van de concurrentie.
Concreet wil dit zeggen dat Qvick/Van Rompuy minstens de beide wedstrijden moet uitrijden indien Bryan Laloux en Tim Kuijl het respectievelijk voortreffelijk doen. In het geval dat Laloux de beide wedstrijden zou winnen, heeft VR Racing voldoende aan 48 punten om kampioen te worden. Indien Tim Kuijl de twee laatste races zou winnen, dan heeft Qvick/Van Rompuy genoeg aan 39 punten om kampioen te worden. Er zijn nog 80 punten te verdienen.
In de gastklasse zien we opnieuw Evertjan Alders met de historische BMW E46 ETCC ex Schnitzer, ex BMW Motorsport, voorzien van een M3-motor. Een schitterende wagen die reeds in Assen was te bewonderen. Nog in de gastklasse de BMW E30 Touring van Kenzi Qvick, ook met een M3-motor in het vooronder.